Clean label، روند بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی
مفهوم Clean label رابطه تنگاتنگی با مواد تازه و طبیعی دارد.
Clean label اصطلاحی است که یکی از روندهای اصلی در دنیای غذا و نوشیدنی را شکل می دهد.
شاید تا به حال این اصطلاح را شنیده باشید که در سال های آینده بیشتر و بیشتر به چشم می خورد.
اگر هنوز آن را نشنیده اید، به معنای برچسب هایی است که محصولاتی را که فقط از مواد طبیعی تشکیل شده اند نشان می دهد.
اخیراً مواد غذایی و نوشیدنیهای بدون هیچ گونه مواد مصنوعی در سوپرمارکتها شهرت بیشتری پیدا کردهاند و با ارتباط مستقیم با افرادی که به دنبال سلامت و رفاه از طریق غذا هستند، سهم رو به رشدی از مصرفکنندگان در کشور را به خود اختصاص دادهاند.
بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط Innova Market Insights در سال ۲۰۲۱، در آمریکای لاتین، ۴۵ درصد از برزیلی ها به دنبال کاهش حضور مواد مصنوعی در غذای خود هستند.
علاوه بر این، بیش از یک سوم مصرف کنندگان می خواهند مصرف افزودنی های غذایی خود را کاهش یا محدود کنند.
با این اعداد، برزیل این جنبش را برای تغییر رفتار در کشورهایی که بخشی از این مطالعه بودند هدایت می کند.
به تدریج به سمت یک رابطه مستقیم بین برچسبهای محصولات و اطلاعرسانی شفافتر از نحوه تولید غذا و تأثیری که میتواند بر روی کره زمین داشته باشد، تکامل یافته است.
شناسایی محصولات «Clean label» به نگاه دقیق به برچسب ها و شناسایی وجود مواد با نام های شناخته شده بستگی دارد که بخشی از یک لیست کوتاه است.
به عنوان مثال اوروکوم، گیاهی که به عنوان رنگ طبیعی استفاده می شود، که برزیل به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان جهان آن را دارد.
برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده مصرفکنندگان آگاه برای غذاها و نوشیدنیهای طبیعی و سالمتر، صنعت باید به طور فزایندهای به ترکیبات استخراجشده از طبیعت، جایگزین افزودنیهای شیمیایی و حفظ ویژگیهای غذا متوسل شود.
علاوه بر تولید محصولات مغذیتر، بدون استفاده از غلیظکنندهها، نگهدارندهها و رنگهای مصنوعی، محصولاتی که برچسب تمیز در نظر گرفته میشوند نیز میتوانند بخشی از زنجیرهای از مواد غذایی پایدار با حیوانات و سبزیجات ارگانیک باشند.
و همه این ویژگی ها باید توسط بسته بندی منعکس و ابلاغ شوند.
محصولات Clean label فرصتی بزرگ برای صنعت بسته بندی است تا بهترین خود را از نظر مواد نوآورانه و پایدار نشان دهد.
این روند همچنین برای نشان دادن استراتژی های پس از مصرف صنعت برای ارائه یک بسته بندی دایره ای در مدل اقتصاد دایره ای عالی است.
به گفته Stella Munhoz، مدیر بازاریابی Oterra برای آمریکای لاتین، دسترسی بیشتر به اطلاعات عامل اصلی رشد تقاضا برای محصولات “پاک” است.
“امروزه، این موضوع بیشتر توسط رسانه ها مورد توجه قرار گرفته است و دانش به اشتراک گذاشته شده باعث شده است که مصرف کنندگان به طور فزاینده ای خواستار و آگاه شوند تا از نوع محصولی که در خانه می برند.
مصرف کنندگان انتظار دارند که ارتباط روشنی در مورد منشاء مواد تشکیل دهنده، فرآیندهای تولید و غیره داشته باشند.
از سوی دیگر، صنعت به آنها توجه دارد و شروع به حرکت بیشتر برای ارائه یک محصول با کیفیت و شفافیت بیشتر کرده است.”
بر اساس تحقیقات Innova، مفهوم برچسب تمیز از کشوری به کشور دیگر تغییر می کند.
در حالی که در برزیل مصرفکنندگان «clean label» را بدون مواد نگهدارنده، فقط با مواد طبیعی، منابع پایدار و ارگانیک میدانند، در انگلیس مصرفکنندگان آن را فقط با مواد طبیعی، بدون مواد نگهدارنده، فرآوری نشده و از منابع پایدار میدانند.
در این سناریوی بزرگ، دو فرصت اصلی بازار نمایان می شود:
Clean label برای کودکان : صنعت در حال افزایش خطوط محصولات برچسب تمیز برای این مصرف کنندگان است و والدین تولیدکنندگان را تحت فشار قرار می دهند تا عمدتاً شکر و نمک را کاهش دهند، اما همچنین مواد طبیعی بیشتری داشته باشند.
Clean label برای محصولات گیاهی : همانطور که از نام آن پیداست، این رژیم غذایی متشکل از گیاهان و سبزیجات است، علاوه بر این به دنبال محصولاتی است که حداقل فرآوری شده و برای محیط زیست مفید هستند.
ا Clean label به دنبال محصولات طبیعی، گیاهی و حداقل فرآوری شده است. بنابراین، پایه گیاهی، مواد و منابع طبیعی مکمل یکدیگر خواهند بود.
Clean label به معنای فرصت های روشن برای صنعت بسته بندی است.
بخشی از اکوسیستم محصولات تضمین میکند که بستهبندی کاملاً با اصول محصول و برند مطابقت دارد و بستهبندی به عنوان یک ماده خام با ارزش برای کالای دیگر عمر دومی خواهد داشت.
*این مقاله بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط Oterra است.
*لیلیام بنزی سردبیر WPO News، WPO Press & Communication Officer Liaison
شرکت استراتژی صنعت بسته بندی LDB Comunicação
منبع : سازمان جهانی بسته بندی WPO